Out

Natsuo Kirino


Engels | 03-10-2019 | 528 pagina's

9781784875404

Paperback / softback


€ 20,50

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar




Tekst achterflap

VINTAGE JAPANESE CLASSICS - five masterpieces of Japanese fiction in gorgeous new gift editions.

In the Tokyo suburbs four women work the graveyard shift at a factory. Burdened with heavy debts, alienated from husbands and children, they all secretly dream of a way out of their dead-end lives.

A young mother among them finally cracks and strangles her philandering, gambling husband. She confesses her crime to her colleagues and unexpectedly, they agree to help. But then the dismembered body parts are

Beschrijving

VINTAGE JAPANESE CLASSICS - five masterpieces of Japanese fiction in gorgeous new gift editions.

In the Tokyo suburbs four women work the graveyard shift at a factory. Burdened with heavy debts, alienated from husbands and children, they all secretly dream of a way out of their dead-end lives.

A young mother among them finally cracks and strangles her philandering, gambling husband. She confesses her crime to her colleagues and unexpectedly, they agree to help. But then the dismembered body parts are

Details

EAN :9781784875404
Auteur: 
Uitgever :Ballantine Books
Publicatie datum :  03-10-2019
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Engels
Hoogte :198 mm
Breedte :129 mm
Dikte :38 mm
Gewicht :450 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :528
Reeks :  Vintage Classic Japanese Series

Tarantinesk, verrassend en meeslepend
Vertaald

Een Japanse misdaadroman uit 1997 waaraan het gemiddelde Tarantino-script een puntje kan zuigen.

Masako, Kuniko, Yoshie en Yayoi hebben weinig met elkaar gemeen maar vormen een team 's nachts aan de lopende band in een fabriek waar kant-en-klare maaltijden worden gemaakt. De vrouwen zijn op elkaar ingespeeld, helpen elkaar in de werkroutine en keuvelen regelmatig na. De man van Yayoi is flink aan de drank en wanneer ze ontdekt dat hij vreemdgaat en al hun spaarcenten vergokt heeft, loopt het op een avond uit de hand en vermoordt ze hem.
Er groeit een vreemde entente tussen de vrouwen als Masako besluit om Yayoi uit de nood te helpen en het lichaam van de vermoorde Kenji te laten verdwijnen.

Wat al een pittig uitgangspunt is, gebruikt Natsuo Kirino om je als lezer in een nog breder uitgezette plot mee te sleuren, die met momenten Tarantinesk aanvoelt, ingenieus in elkaar zit en met elke bladzijde meer en meer zindert en spant.

De nogal directe Japanse stijl vraagt wat gewenning en het cultuurverschil zorgt er soms voor dat we niet met elk personage even intens meeleven, maar dat doet niets af aan de literaire merite, de strak uitgewerkte plot en de algemene sfeer van vervreemding en afstomping die mee de sfeer van het boek bepalen.
Het boek weet verschillende keren te verrassen, is wat rauw en soms behoorlijk hard, maar sleept je mee en blijft spannend tot de laatste bladzijde.
De slotscène kreeg een semi-filosofische ondertoon die we wat zinloos en overdreven vonden, maar dat deed niets af aan ons leesplezier voor de rest van het boek. Straf.


Door Gert De Bie vandaag