In het wit

Roderik Six


Nederlands | 04-09-2025 | 168 pagina's

9789044659221

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 18,99

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar




Tekst achterflap

‘Sneeuwen zou geen werkwoord mogen zijn. Al dat gedwarrel, die speelse kristallen die meer zweven dan vallen, het heeft niets met werk te maken. Het woord mist daadkracht en gewicht, het mist sleur.

Sneeuwen – het klinkt als de wind die met vingers van licht de kruin van een kind streelt.’

Een vrouw reist door een sneeuwlandschap. Ze is op weg naar de buitenwijk waar haar vader woont. In zijn hoofd sneeuwt het al lang. Terwijl de vlokken rond haar neerdwarrelen, moet ze een hartverscheurende beslissing nemen.
Een moeder staart door een keukenraam. Buiten speelt een kind in de sneeuw. Was dit de droom – een huis in het dorp, een dochter, een man? Is dit nu leven?

In de nieuwe, ontroerende roman In het wit van Roderik Six worstelen jonge vrouwen met oeroude dilemma’s. Met stilistisch vernuft schetst Six een teder portret van mensen op het kruispunt van leven en dood. In het wit is een intieme roman over maatschappelijke thema’s als dementie en moederschap.

Roderik Six (1979) is literair journalist bij het weekblad Knack. Met zijn debuut Vloed won hij prompt De Bronzen Uil. Zijn tweede roman Val werd bekroond met de driejaarlijkse Prijs voor de Letteren van de provincie West-Vlaanderen. Ook zijn romans Volt en Monster werden lovend onthaald. Roderik Six woont en werkt in Gent.

Over Volt:

‘Stilistisch loepzuiver, filmisch en suggestief, zelfs van een onwereldse poëzie. Een exotische droom als dystopie.’

Stefan Hertmans

Over Monster:

‘Harde, goede, ingekookte taal, zwart als gestolde olie. Monster is een prachtig bittere en pijnlijk consequente novelle over verlies, rouw en liefde.’

Ilja Leonard Pfeijffer

Beschrijving

‘Sneeuwen zou geen werkwoord mogen zijn. Al dat gedwarrel, die speelse kristallen die meer zweven dan vallen, het heeft niets met werk te maken. Het woord mist daadkracht en gewicht, het mist sleur.

Sneeuwen – het klinkt als de wind die met vingers van licht de kruin van een kind streelt.’

Een vrouw reist door een sneeuwlandschap. Ze is op weg naar de buitenwijk waar haar vader woont. In zijn hoofd sneeuwt het al lang. Terwijl de vlokken rond haar neerdwarrelen, moet ze een hartverscheurende beslissing nemen.
Een moeder staart door een keukenraam. Buiten speelt een kind in de sneeuw. Was dit de droom – een huis in het dorp, een dochter, een man? Is dit nu leven?

In de nieuwe, ontroerende roman In het wit van Roderik Six worstelen jonge vrouwen met oeroude dilemma’s. Met stilistisch vernuft schetst Six een teder portret van mensen op het kruispunt van leven en dood. In het wit is een intieme roman over maatschappelijke thema’s als dementie en moederschap.

Roderik Six (1979) is literair journalist bij het weekblad Knack. Met zijn debuut Vloed won hij prompt De Bronzen Uil. Zijn tweede roman Val werd bekroond met de driejaarlijkse Prijs voor de Letteren van de provincie West-Vlaanderen. Ook zijn romans Volt en Monster werden lovend onthaald. Roderik Six woont en werkt in Gent.

Over Volt:

‘Stilistisch loepzuiver, filmisch en suggestief, zelfs van een onwereldse poëzie. Een exotische droom als dystopie.’

Stefan Hertmans

Over Monster:

‘Harde, goede, ingekookte taal, zwart als gestolde olie. Monster is een prachtig bittere en pijnlijk consequente novelle over verlies, rouw en liefde.’

Ilja Leonard Pfeijffer

Details

EAN :9789044659221
Auteur: 
Uitgever :Uitgeverij Prometheus
Publicatie datum :  04-09-2025
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :202 mm
Breedte :126 mm
Dikte :16 mm
Gewicht :222 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :168

Onverwacht warm en stilistisch loepzuiver.
Nederlandstalig

De pen van Roderik Six schrijft voor het eerst in het wit, na vier romans die van donker naar heel donker en pikzwart evolueerden. Daar waren we absoluut niet vies van, maar het maakte ons des te meer razend benieuwd naar hoe hij het er vanaf zou brengen als die duisternis geen betrachting of plotonderdeel zou zijn.

In het wit brengt ons drie verhalen van vrouwen en geheugens die het laten afweten. Een dochter die haar demente vader opzoekt, een vrouw die na de geboorte van haar kind geen houvast meer vindt en een oudere taalwetenschapper die geconfronteerd wordt met de onbetrouwbaarheid van haar geheugen dat het steeds meer laat afweten.
Naast de schone, mededogende manier waarop Six de drie portretten schetst, is In het wit lezen vooral een stilistisch taalfeest. Roderik Six zijn zinnen zijn gebeeldhouwd uit exact de juiste woorden die het perfecte soortelijk gewicht meekrijgen en zich in het virtuele oor van de lezer nestelen met een verslavende klankkleur en ritme. Moeiteloos komt de schrijver ermee weg door midden het boek het tweede verhaal te openen met een paginalange beschrijving van elke kamer en plek in een oude woning. Slechts traag begint het je als lezer te dagen dat het verhaal an sich geen progressie meer maakt maar dat je moeiteloos meegenomen wordt in een meeslepende, ritmische en sfeervolle plaatsbeschrijving. 
Vooral in zijn metaforen blijf Six naar het donker reiken en ook in In het wit zijn vrolijkheid of levensvreugde geen thema's die ruimte krijgen van de auteur. 
Maar de verfijnde stijl en pen van Roderik Six staan nu eerder ten dienste van enige warmte en genegenheid voor zijn personages. Dat zorgt voor een sfeer die, ondanks de vele sneeuwbuien, de nodige warmte uitstraalt en de lezer dichtbij de personages en hun tragiek brengt en met een warm hart achterlaat. 


Door Gert De Bie vandaag