Een bijna volmaakte vriendschap

Milena Michiko Flasar


Nederlands | 08-01-2015 | 160 pagina's

9789059365315

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 16,99

 Voorraad in de winkel
   Beschikbaar




Tekst achterflap

Er zijn meer dan drie miljoen jongeren in Japan die zich volledig hebben teruggetrokken.Ze hebben zich opgesloten in hun kamer en afgesloten van de wereld. Milena Michiko Flaar schreef een unieke, indrukwekkende roman over een fenomeen dat culturen verbindt en landsgrenzen overschrijdt.

Een jongeman verlaat zijn kamer na een isolement van twee jaar. Hij verzamelt al zijn moed, verlaat op de tast het huis van zijn ouders en gaat de straat op. Voorzichtig betreedt hij de wereld opnieuw en vindt zijn weg naar een bankje in het park, zijn toevlucht en nieuwe schuilplaats. Daar opent hij zijn ogen.

Tegenover hem zit een salaryman, een kantoormedewerker zoals er duizenden zijn; een lunchpakketje op schoot, keurig in het pak. Dagenlang kijken ze stiekem naar elkaar, voorzichtig groeten ze elkaar, en dan komt de dag waarop ze naast elkaar gaan zitten en beginnen te vertellen. Over wat er misgegaan is, over levens vol angst en falen, over teleurstellingen en schaamte. Ze worden bijna vrienden, de twee buren op hun parkbankje, tot op een dag de salaryman niet meer verschijnt met zijn liefdevol gevulde lunchtrommeltje.

Het internationale succes van Haruki Murakami heeft de universele waarden van oost en west laten zien. Milena Michiko Flaar wordt beschouwd als de vrouwelijke, jongere Murakami. Haar ontroerende verhaal overbrugt elke denkbare culturele kloof. Met haar twee parkbankvrienden, die op alle gebieden buiten de geldende norm vallen, zit zij als derde in het park en betovert ons met hun verhaal.

Beschrijving

Er zijn meer dan drie miljoen jongeren in Japan die zich volledig hebben teruggetrokken.Ze hebben zich opgesloten in hun kamer en afgesloten van de wereld. Milena Michiko Flaar schreef een unieke, indrukwekkende roman over een fenomeen dat culturen verbindt en landsgrenzen overschrijdt.

Een jongeman verlaat zijn kamer na een isolement van twee jaar. Hij verzamelt al zijn moed, verlaat op de tast het huis van zijn ouders en gaat de straat op. Voorzichtig betreedt hij de wereld opnieuw en vindt zijn weg naar een bankje in het park, zijn toevlucht en nieuwe schuilplaats. Daar opent hij zijn ogen.

Tegenover hem zit een salaryman, een kantoormedewerker zoals er duizenden zijn; een lunchpakketje op schoot, keurig in het pak. Dagenlang kijken ze stiekem naar elkaar, voorzichtig groeten ze elkaar, en dan komt de dag waarop ze naast elkaar gaan zitten en beginnen te vertellen. Over wat er misgegaan is, over levens vol angst en falen, over teleurstellingen en schaamte. Ze worden bijna vrienden, de twee buren op hun parkbankje, tot op een dag de salaryman niet meer verschijnt met zijn liefdevol gevulde lunchtrommeltje.

Het internationale succes van Haruki Murakami heeft de universele waarden van oost en west laten zien. Milena Michiko Flaar wordt beschouwd als de vrouwelijke, jongere Murakami. Haar ontroerende verhaal overbrugt elke denkbare culturele kloof. Met haar twee parkbankvrienden, die op alle gebieden buiten de geldende norm vallen, zit zij als derde in het park en betovert ons met hun verhaal.

Slogan/Promotie

‘Flašar legt treffend de ziel van onze samenleving bloot.’ – de Volkskrant

Details

EAN :9789059365315
Auteur: 
Uitgever :Uitgeverij Cossee
Vertaler : Kris Lauwerys - Isabelle Schoepen
Publicatie datum :  08-01-2015
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Gewicht :211 gr
Status :Beschikbaar
Aantal pagina's :160
Keywords :  romans;japan;eenzaamheid;vriendschap

Ietwat droef maar wonderschoon.
Vertaald

Milena Michiko Flašar heeft een straffe pen en schrijft er een gedenkwaardig boek mee over welke moeilijkheden en uitdagingen de nood aan verbinding in menselijke levens met zich meebrengt. Over moreel falen en weer opstaan. Over vriendschap en aanvaarding.

Een hikikomori (Japanse term voor jongeren/mensen die hun huis/kamer niet meer willen uitkomen) die aarzelend zijn eerste stapjes in de buitenwereld zet door in een bank op het park te gaan zitten, observeert er een man die op weekdagen telkens tegenover hem op een bank komt zitten. Langzaam groeit er een band tussen de twee en gaan hun gesprekken over de kern van hun vlucht uit de samenleving en bijhorende werkelijkheid. Hun vriendschap is een stap naar aanvaarding van hun falen en een onverwachte verbinding die hen weer in de werkelijkheid plaatst.

Flašar bouwt het boek mooi op in korte hoofdstukjes en laat haar verhaal samen met haar personages in een gestaag ritme openbloeien. In korte, dikwijls gedenkwaardige zinnen, schetst ze de worsteling van haar personages en krijgen we een beeld van een maatschappij waar mensen onder constante druk staan. We zouden met de vinger naar de Japanse cultuur kunnen wijzen, maar de tendensen die daar op scherp staan, zijn in onze Westerse maatschappij evenzeer aanwezig.
Een bijna volmaakte vriendschap drijft in een droeve maar oprechte sfeer en houdt zijn zwaarte ietwat op afstand door de licht verteerbare en heel erg mooie stijl. Straf boekje.


Door Gert De Bie vandaag