De thuiswacht
Dola de Jong-Eva Cossée
Nederlands | 23-02-2017 | 159 pagina's
9789059367142
Paperback / softback
€ 19,99
Tekst achterflap
'Schaamteloos, niet publicabel', was het ongezouten oordeel over de roman De thuiswacht van Alice van Nahuys, uitgeefster bij Querido. Ook uitgeverij Scribner's in New York, waar En de akker is de wereld al vele jaren een winstgevende uitgave was, reageerde afwijzend. Het is 1954. Een vrijmoedige roman als De thuiswacht paste niet in deze tijd. Collegaschrijver Marnix Gijsen noemde het boek echter een meesterwerk, en uiteindelijk verscheen het zowel in Nederland als in de VS. Daar is het nog steeds leverbaar, ruim zestig jaar na de oorspronkelijke publicatie.
De thuiswacht is een roman over liefde en vriendschap tussen twee vrouwen. Erica en Bea zijn totaal verschillend. Ze delen uit praktische overwegingen samen een etage in Amsterdam waar Erica een uithuizig en losbandig leven leidt, en Bea gewoon na haar werk naar huis komt. De roman speelt vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Erica, die denkt half joods te zijn, laat de mogelijkheid om naar Amerika te vluchten voorbijgaan en kiest voor haar geliefde Dolly. Bea maakt zich zorgen over haar huisgenote en merkt dat haar gevoelens voor haar steeds sterker worden.
Na het verschijnen van De thuiswacht stuurde Alice van Nahuys een telegram aan Dola de Jong met de mededeling: 'Don't answer your fanmail!', want die was overweldigend. De uitgeverij stuurde stapels post door naar de in New York woonachtige auteur, allemaal van getrouwde vrouwen, die in de klem zaten met zichzelf en zich in de roman herkenden. En Het Vaderland berichtte: 'Zó een portret te schrijven is niet de eerste de beste gegeven. Daarvoor moet men met veel talent gezegend zijn.'
Beschrijving
'Schaamteloos, niet publicabel', was het ongezouten oordeel over de roman De thuiswacht van Alice van Nahuys, uitgeefster bij Querido. Ook uitgeverij Scribner's in New York, waar En de akker is de wereld al vele jaren een winstgevende uitgave was, reageerde afwijzend. Het is 1954. Een vrijmoedige roman als De thuiswacht paste niet in deze tijd. Collegaschrijver Marnix Gijsen noemde het boek echter een meesterwerk, en uiteindelijk verscheen het zowel in Nederland als in de VS. Daar is het nog steeds leverbaar, ruim zestig jaar na de oorspronkelijke publicatie.
De thuiswacht is een roman over liefde en vriendschap tussen twee vrouwen. Erica en Bea zijn totaal verschillend. Ze delen uit praktische overwegingen samen een etage in Amsterdam waar Erica een uithuizig en losbandig leven leidt, en Bea gewoon na haar werk naar huis komt. De roman speelt vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Erica, die denkt half joods te zijn, laat de mogelijkheid om naar Amerika te vluchten voorbijgaan en kiest voor haar geliefde Dolly. Bea maakt zich zorgen over haar huisgenote en merkt dat haar gevoelens voor haar steeds sterker worden.
Na het verschijnen van De thuiswacht stuurde Alice van Nahuys een telegram aan Dola de Jong met de mededeling: 'Don't answer your fanmail!', want die was overweldigend. De uitgeverij stuurde stapels post door naar de in New York woonachtige auteur, allemaal van getrouwde vrouwen, die in de klem zaten met zichzelf en zich in de roman herkenden. En Het Vaderland berichtte: 'Zó een portret te schrijven is niet de eerste de beste gegeven. Daarvoor moet men met veel talent gezegend zijn.'
Details
EAN : | 9789059367142 |
Uitgever : | Uitgeverij Cossee |
Publicatie datum : | 23-02-2017 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Hoogte : | 200 mm |
Breedte : | 125 mm |
Gewicht : | 212 gr |
Status : | Beschikbaar |
Aantal pagina's : | 159 |
Keywords : | romans;jodenvervolging;nederland;wereldoorlog ii;amsterdam;1930-;lesbische vrouwen;holebiliteratuur;lgbtqia+-literatuur |
Fijn leesvoer!
Nederlandstalig
Dola de Jong haar proza en de karakters die ze in de thuiswacht schetst, zijn 70 jaar na de oorspronkelijke publicatie nog steeds fris en relevant.
An de ene kant is het boek een boeiend tijdsdocument: we zien Nederland aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, krijgen inkijk in de positie van vrouwen op het werk, voelen de spanningen in de stad groeien als de nazi's aan het roer komen, ... én (het grote schandaal rond dit boek) ontdekken hoe twee vrouwen een gespannen relatie met elkaar aangaan.
Daar is De thuiswacht aan de andere kant helemaal tijdloos en nog steeds krachtig: de relatie tussen de gulzige en gretige twintiger Erica en de wat meer bedachtzame dertiger Bea kenmerkt zich door hoogte en laagtes, door slaan en zalven en door aanvaarden en loslaten.
Een onevenwichtige relatie waarbij verlangen en passie (of liefde en genegenheid) de ratio steeds voorafgaan is van alle tijden. De zoektocht naar balans in een relatie die per definitie ongebalanceerd is omdat één van beide partners daar geen talent voor heeft, is herkenbaar en iets waar we allemaal wel iets uit te leren hebben.
De thuiswacht geeft zo een fascinerende en goed geschreven inkijk in een relatie waarin aantrekken en afstoten elkaar gretig afwisselen. Dat het om een relatie tussen twee vrouwen gaat, doet niets af aan de herkenbaarheid of de toegankelijkheid van het verhaal. Het seksuele aspect komt amper of niet aan bod, het is voor een moderne lezer amper te vatten dat een boek als dit ophef zou veroorzaken.
Fijn leesvoer!