Media en mentaliteit

Bart Pattyn


Nederlands | 01-04-2014 | 288 pagina's

9789401412896

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 29,99

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar




Tekst achterflap

Hoe beïnvloeden journalisten onze mening? Wat is groepsmentaliteit eigenlijk? Hoe beïnvloeden groepsemoties het communicatieproces? Gesprekken over de kwaliteit van de media breken we vaak af met de bedenking dat 'smaken verschillen'. Zolang het aanbod voldoende gedifferentieerd is, lijken er zich geen noemenswaardige problemen te stellen. Media doen echter meer dan inspelen op individuele preferenties. Elke krant, omroep of blog heeft een eigen imago dat beantwoordt aan het profiel van een doelgroep. Als publiek kiezen we voor het medium waarvan het imago representatief is voor onze eigen referentiegroep. Zo genereert elk medium een particuliere groepsmentaliteit die past bij een specifiek doelpubliek. In Media en mentaliteit zet Bart Pattyn aan tot reflectie over groepsmentaliteit en over de manier waarop massamedia een publieke sfeer in de hand werken. Aangezien media instaan voor de inhoud en de toegankelijkheid van onze gemeenschappelijke belevingswereld, heeft het wel degelijk zin om te praten over de kwaliteit van mediaproducties.

Beschrijving

Hoe beïnvloeden journalisten onze mening? Wat is groepsmentaliteit eigenlijk? Hoe beïnvloeden groepsemoties het communicatieproces? Gesprekken over de kwaliteit van de media breken we vaak af met de bedenking dat 'smaken verschillen'. Zolang het aanbod voldoende gedifferentieerd is, lijken er zich geen noemenswaardige problemen te stellen. Media doen echter meer dan inspelen op individuele preferenties. Elke krant, omroep of blog heeft een eigen imago dat beantwoordt aan het profiel van een doelgroep. Als publiek kiezen we voor het medium waarvan het imago representatief is voor onze eigen referentiegroep. Zo genereert elk medium een particuliere groepsmentaliteit die past bij een specifiek doelpubliek. In Media en mentaliteit zet Bart Pattyn aan tot reflectie over groepsmentaliteit en over de manier waarop massamedia een publieke sfeer in de hand werken. Aangezien media instaan voor de inhoud en de toegankelijkheid van onze gemeenschappelijke belevingswereld, heeft het wel degelijk zin om te praten over de kwaliteit van mediaproducties.

Slogan/Promotie

Hoe beïnvloeden journalisten onze mening?

Details

EAN :9789401412896
Auteur: 
Uitgever :Uitgeverij Lannoo
Publicatie datum :  01-04-2014
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :242 mm
Breedte :172 mm
Dikte :20 mm
Gewicht :600 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :288
Keywords :  communicatie;media;massacommunicatie